Postřehy a zážitky

Srovnání kvality života na Bali a v Česku. Kde se žije lépe?

Už jsem žil na Bali dost dlouho, aby ze mě opadlo prvotní nadšení zamilovaného puberťáka. Docela obyčejně teď srovnávám kvalitu života mezi Bali a Českem.

Srovnání kvality života posuzuju podle toho, jak trávím svůj běžnej čas. A já ho trávím dost obyčejně. Když lidem popisuju, jak na Bali celý dny sedím u počítače a pracuju, stejně jako kdybych byl v ČR, tak nějak nechápou, proč tam vlastně jsem.

Pro lidi je těžký pochopit, že někdo je na Bali mimo dovolenou a jaktože na tom tropickém ostrově taky někdo pracuje.

Někdy se poštěstí pracovní místo s takovým pěkným výhledem. Pracovní prostor na terase hotýlku v Padang Bai.

Někdy se poštěstí pracovní místo s takovým pěkným výhledem. Na fotografii vidíte pracovní prostor na terase hotýlku v Padang Bai.

 

Jde třebas o to, jakej mám od počítače výhled. Nebo jestli ráno jdu „do práce“ pěšky po pražskejch ulicích nebo jedu na motorce mezi rejžovejma polema. Pak jde o to, co dělám večer a o víkendu, když mám od počítače dovoleno strávit nějakej čas mimo wifi signál. A tak dál.

Začnu pěkně zostra, tak se připravte, jedem!

Veřejná doprava a chození pěšky (Bali -1, Česko +1)

Dobrý den, jedete do Dejvic?

Dobrý den, jedete do Dejvic?

 

Veřejná doprava na Bali stojí za h*vno. Pardon, ale je to tak. Bez motorky jste na Bali nahraný a bez chodníků si na procházku nezajdete. Chodit po ulicích města v rozvojový zemi na rovníku by Vás stejně nenapadlo, i kdyby tam ten chodník byl. Je tam vedro, smrad z přecpaný dopravy a města jsou hnusný. No jako fakt.

Mimochodem, když už na Bali chodník je, tak se skládá z betonovejch desek položenejch na obrovský kanály. Ty kanály jsou tam kvůli odtoku vody při období dešťů. To je všechno fajn, ale na Bali moc nevědí, co je to kvalitní beton nebo kvalitní zedník, takže nějaká ta deska se občas propadne, rozpadne a zmizí.

Zapomeňte na bezpečnostní předpisy z Česka, kde Vám na dirku 10×10 centimetrů daj ceduli jak kráva, že hrozí nebezpečí úrazu. Na Bali často nejsou na ulicích ani světla a takovej hladovej kanál by s klidem pojmul 30 lidí. Podle mě se v těch dírách musí každej rok spousta lidí ztratit. Jenže kdo by to sledoval?! Radši se pomodlíme a všechno bude zas dobrý.

Celkově nikde v jihovýchodní Asii jsem neviděl pěkný město. Docela ujde Kuala Lumpur, ale s Prahou se to nedá vůbec srovnat. Praha je nádherný moderní město (a zároveň neuvěřitelně historický! viz kamarádův web Praha neznámá) s téměř nejlepším systémem veřejný dopravy, co jsem kdy viděl (podle mě máme směle srovnatelný systém s Japonskem, akorát v Praze stojí lístek 24 korun, v Japonsku několik stovek). V Japonsku maj taky lepší záchody na nádražích.

V Praze se můžete procházet dlouhé hodiny a pořád Vás to bude bavit.

Ani mimo města nejde na Bali chodit pěšky. Silnice jsou úzký a prostě tam na to nejsou podmínky. Smiřte se s tím, že na Bali budete všude jezdit na motorce a basta. Jízdu na motorce miluju, díky Bohu.

Ještě bych rád dodal, že na Bali je strašně levnej benzín. Do nedávna stál litr 10 korun a teď ho zdražili na 18 korun. Benzín v Indonésii totiž dotuje stát. Trochu na hlavu, ale je to tak. Právě díky tomu na Bali prakticky chybí veřejná doprava, resp. je velmi řídká a moc neposlouží. Všichni jezdí na motorkách, v autech a taxi je hodně levný.

Tohle je samozřejmě cesta do smogovýho pekla a vláda to bude muset změnit, ale vláda to má dost těžký, protože po zdražení benzínu například na Sumatře byly obrovský protesty, lidi pálili motorky na benzínkách a tak. (Mimochodem tohle mi hlava nebere – proč bych si měl spálit svojí vlastní motorku, pokaždý když vláda zdraží benzín?!)

Celoroční ježdění na motorce (Bali +1, Česko -1)

Tuhle motorku Tiger jsem měl asi půl roku. Super pohodlnej stroj.

Tuhle motorku Tiger jsem měl asi půl roku. Super pohodlnej stroj.

 

Aby se nám nerozházelo Jing a Jáng, tak musim spravedlivě dodat, že v Česku zase nemůžete jezdit celoročně na motorce v kraťasech a tričku. (více o dopravě na Bali)

V Česku ježdění na motorce po silnicích ani nepřináší tolik radosti, protože řidiči nejsou na motorky zvyklí. Někteří dokonce motorky nenávidí (nechápu proč), takže jim úmyslně vjíždí do cesty nebo jim zahrazují cestu v dopravních zácpách.

Sportovní vyžití (Bali +1, Česko +1)

Přece jenom, tohle v Česku není. Pokud nesurfujete, jsou Vám tyhle super vlny k prdu.

Přece jenom, tohle v Česku není. PS: Pokud nesurfujete, jsou Vám tyhle super vlny k prdu. Ale tak aspoň je na co koukat, no ne?

 

Sportuju rád, ale jak jsem psal, surf mě nechytnul za srdce. I přesto je na Bali relativně dost sportovního vyžití. Sem tam se dá najít pěkný fitko, jóga, bojový sporty nebo třeba závody v běhu (ale hodně brzo ráno, kvůli vedru).

V Česku je sportovních možností o hodně víc, ale díky tomu, že na Bali je surfování, dávám Bali stejně bodů. Pokud nesurfujete tak jako já, spíš bych dal Bali 0 a Česku +1 bod.

Příroda, turistika (Bali +1, Česko +1)

Výhled ze sopky na... sopku.

Výhled ze sopky na… sopku.

 

Na Bali je jednoznačně krásná příroda. Můžete si najít super vodopád a koupat se v něm co hrdlo ráčí (ale pozor na místní pomahače, zavedou Vás jakože kamarádsky k vodopádu a pak chtěj peníze). Nebo můžete jet na výlet na šnorchlování nebo na pěknou pláž, užít si západ slunce s odrazem na vlnách oceánu a tak.

Ale pozor, na Bali je hodně málo pláží vhodných na válení, protože jsou všude vlny a neni možný koupání v moři. Jenom se tak opláchnete a zase z vody. Díky tomu plážový polehávání neni moc zábavný. Taky je kolem pláží málo stromů, pod který byste si lehli s knížkou. Najdou se vhodný pláže, ale je jich málo a asi u nejlepší pláže zrovna bydlet nebudete, takže k ní budete jezdit třebas o víkendu na výlet.

V Česku je ovšem příroda taky krásná. Oproti Bali má Česko perfektní síť turistickejch tras (prej nejlepší na světě). Český hory jsou život utvrzující, Šumava je lahodná, Morava je skvělá na výlety na kole, máme všelijaký ty propasti, skály a tak dál.

Procházky? Ne

Bali procházková destinace zrovna moc není. Ono v rovníkovém vedru se Vám ani moc procházet nebude chtít. Nějaké procházky najdete kolem Ubudu, což je výše položené městěčko uprostřed Bali. Jinak je to celkem bída.

Na druhou stranu, docela pěkně se mi chodí při západu slunce po pláži, takže najdou se místa… Nicméně celkově se toho v jiných zemích dá nachodit nesrovnatelně víc.

Podnebí (Bali +1, Česko 0)

Ufff. Tak já nevim. Je tady krásně slunečno nebo hnusně vedro?

Ufff. Tak já nevim. Je tady krásně slunečno nebo hnusně vedro?

 

Musím přiznat, že někdy se i mě zdá, že na Bali je moc vedro. A to jsem člověk milující teplo! Nicméně celkově se mi rovníkový klima přece jenom líbí víc. Nemám rád zimu a podzimní počasí, kdy je jakoby zima, ale přitom moc teplo na pořádný zimní oblečení a tak.

Určitě bych mluvil jinak, bydlet v Česku na venkově. Ale já bydlím v Praze a tam je zima celkem k ničemu. I když nevim, protože to, jak se v Česku v zimě zkrátí den, je podle mě nechutný. Mám rád světlo a když se den skládá z tmy a pár hodin temnýho šera, tak mě to moc nebaví.

Na Bali bydlím na venkově. Proč nebydlím na venkově i v Česku? Protože na venkově v Česku chcípnul pes. Prostě tam nemám co dělat. Jeden čas jsem bydlel 20 km za Prahou a moc mi to nevyhovovalo. Bydlení v přírodě je super, ale všechny kamarády mám v Praze a na venkově je dost málo lidí na společný aktivity. Takže jsem se jezdil domu jenom vyspat a to nedává moc smysl, když bydlíte takhle z ruky. Opět vycházím ze svojí životní pozice. Kdybych založil rodinu nebo měl zázemí z dětství na venkově, asi bych mluvil jinak.

Na Bali jsem na venkově, ale přitom to mám na motorce kousek do centra dění. Samozřejmě tohle platí v případě, že bydlíte v jižním cípu Bali. Takže je to takový spojení bydlení v přírodě s bydlením ve městě.

Kvalita zboží (Bali -1, Česko +1)

Mno nevim, to nevypadá jako z dovozu.

Mno nevim, to nevypadá jako z dovozu.

 

24 měsíců záruka na zboží, kontrolní úřady reagující na stížnosti, fungující reklamace, prodej potravin kontrolovaný tak perfektně, že nákup něčeho zkaženýho je naprostá výjimka… Tohle všechno zní na Bali jako sen z pohádky.

Na Bali si musím hlídat kvalitu zboží naprosto sám. Musím vědět, kde je dobrá hospoda, po který se nepodělám a nepřidávaj tam do jídla chemikálie. Musím vědět, kde koupit elektroniku, aby mi neprodali čínskej šmejd za přemrštěnou cenou. Musím si zboží pečlivě odzkoušet při nákupu, protože záruka funguje na čestný slovo. Musím si dát bacha na placení v hotelu předem, protože jak jim dám peníze, už je nikdy neuvidím zpátky i kdybych v posteli našel hromadu h*ven a šváby. A tak dál.

Příklad ze života na Bali: Kamarád dal do malýho moto servisu zálohu 2000 kaček na nákup vejfuku. Zaměstnanec servisu, kterej odjel na ostrov Jáva nakoupit náhradní díly se 40.000 kaček v kapse ovšem s penězma zdrhnul a už ho nikdo nikdy nenajde. Všichni zákazníci, který dali zálohy na svoje náhradní díly, maj smůlu. Nějak jsem to nechápal a povidám, „ale tak ti přece musí ty peníze dát ten servis ne? To neni tvůj problém.“ Ne, na Bali to takhle nefunguje. Peníze ukrad hnusnej šmejd a servis prostě nic nedá, protože stejně nemá. Oznámení na policii, oznámení na kontrolní úřad? Na Bali? Haha.

Jestli máte pocit, že v Česku „to nějak nefunguje,“ tak bych Vás rád vyvedl z omylu. V Česku „to funguje“ naprosto skvěle a pokud nesouhlasíte, tak jste si jenom nezkusili žít tam, kde „to nefunguje“ opravdu. Nejvarovnější zprávy jsem slyšel o některejch zemích v Africe. Jestli „to nefunguje“ na Bali asi tak o stupeň hůř než v ČR, tak v Africe prej „to nefunguje“ asi tak o další tři stupně hůř, než na Bali. Ale stejně bych se tam mrknul.

Ceny (Bali +1, Česko 0)

Já už ty ceny nechci ani vidět!

Já už ty ceny nechci ani vidět!

 

Můžu použít příklad se servisem na motorky z předchozího odstavce. Je pravda, že někdy Vám třebas uteče kdosi cizí s penězma. Ale kolik takovej servis bez záruky vrácení peněz vlastně stojí?

V Česku je návštěva autoservisu pro peněženku zaručenej uragán.

Na Bali je servis prakticky ZADARMO. Třeba výměna oleje, seřízení spojky, výměna dvou blinkrů a já nevim co ještě, tak tohle všechno přátelé, tohle všechno mě stálo v AUTORIZOVANÉM servisu Honda 320 korun. Ano, včetně práce, DPH a poděkování při placení.

Za samotnou výměnu oleje zaplatíte 60 korun včetně oleje a práce. Zadarmo Vám ještě dofouknou gumy a poděkujou za skvělou práci.

A takovejch věcí je víc. Na Bali prostě najdete některý věci skvěle levný, hlavně když už tam žijete a víte kam zajít.

Je potřeba ovšem podotknout, že pokud chcete mít životní úroveň na Bali stejnou jako v Česku, tak Vás život na Bali bude stát stejně jako v Česku. Česko totiž celkově není moc drahá země. Pro australana je Bali tak levný, že to některý vůbec nechápou. Pro Čecha to zas tak skvělý není.

Pořád ale, pokud chcete a jste skromní, na Bali se levněji než v Česku samozřejmě žít dá. Je to rozvojová země a ty se vyznačují nižšími cenami. Nečekejte ale, že na Bali vyžijete s pár korunama na měsíc. Více v článku o nákladech na život na Bali.

Zdravotní péče (Bali 0, Česko +1)

Pravidelné nošení otýpky dřeva na hlavě Vám zaručí zdravé zádové svalstvo.

Pravidelné nošení hromady dřeva na hlavě Vám zajistí zdravé zádové svalstvo.

 

Máme v Česku specialisty na kdeco. Těžce nemocní i hypochondři můžou trávit u doktorů celý hodiny a dostanou hromadu prášků a vyšetření. Málokdy se stane, aby doktoři nepřišli na správnou diagnózu.

Česko má jednoznačně lepší zdravotní péči a lékaře, než najdete na Bali. Na druhou stranu, na Bali je pro pojištěnýho turistu k dispozici velmi kvalitní zdravotní péče, takže bych se toho taky nebál. Dost záleží, kde jste. Na jihu Bali je turistů hodně, takže tam uživí pěkný nemocnice. Na severu jsou nemocnice chudší, ale i tak tam mají „cétéčko“ a tak.

Problém může nastat při nemocech, na který je potřeba specializovanej doktor. Těch na Bali moc není a hlavně nejdou ve specializaci tak do hloubky.

Kultura, koncerty, hudba, divadlo, pivo, hospody, náplavka a internet (Bali 0, Česko +1)

Fašouni tu maj červený hrobečky. To jsou právě ty kulturní rozdíly.

Fašouni tu maj červený hrobečky. To jsou právě ty kulturní rozdíly.

 

Na Bali si nezajdete na Cimrmana, ani nemají muzejní noc. Nicméně pár bohatých cizinců si otevřelo galerie a sem tam se najde i jiné kulturní vyžití. Sice nemají muzejní noc, ale zase maj ty jejich tanečníky s cingrlátky a barevné ceremoniály.

Celkově je ale samozřejmě kulturní vyžití v Česku (hlavně ve velkých městech) na nesrovnatelně vyšší úrovni.

Indonésie není hospodská země, takže pokud jste pivaři, tak si moc nepohovíte. V Češku jsou hospody všech druhů a kvalit. V létě můžete trávit krásné večery s kamarády na náplavkách u piva atd. Na Bali je tohle trochu jiné. Taky můžete trávit krásné večery s kamarády, samozřejmě, ale je to prostě jiný styl.

Internet na Bali se rok od roku zlepšuje, nicméně stále se to ani zdaleka nedá srovnat s dostupností internetu v ČR.

Kvalita ovzduší (nejen) ve městech (Bali 0, Česko +1)

Pro mě osobně jedna z nejpalčivějších věcí. Ovzduší na Bali se díky rozvoji a zvyšujícímu se počtu aut a motorek neustále zhoršuje. Není vůbec neobvyklé uvíznout v dopravní zácpě. A přátelé, můžu Vám říct, že stát v dopravní zácpě na motorce v 50-ti stupních na ostrém slunci uprostřed výfuků všech tvarů a smradů moc velká zábava není.

Když tohle vidím, tak si vždycky v duchu říkám „zlatý evropský normy.“

Bydlení (Bali +1, Česko +1)

Kdepak asi bydlí tahle pani.

Kdepak asi bydlí tahle pani.

 

Hodnotit bydlení je dost rozporuplný, protože hodně záleží na rozpočtu. Nicméně já si myslím, že za srovnatelné peníze se dá sehnat jak na Bali, tak v Česku pěkný bydlení.

Na Bali je trochu problém, že tam nejsou činžáky a už vůbec né paneláky. Takže se trochu blbě hledá levný bydlení v dobrý kvalitě. Bytů je málo a jsou malinkatý. Jak člověk chce něco lepšího, tak si musí pronajmou vilu. Na druhou stranu, vila s bazénem se dá sehnat za peníze, za který by v Česku byl větší byt.

Tak jak je to?

Výsledek: Bali 4, Česko 7 bodů.

Výsledek celkem odpovídá mému očekávání. Co se týče kvality (čti pohodlnosti) života, tak v Česku jsme na tom o hodně líp.

Proč teda lidi pořád blbnou s tím Bali?

Někdo strašně rád surfuje a to v Česku nejde.

Někdo miluje exotiku, takže to pro jeho kvalitu života má 10 bodů a všechny nevýhody to přebije.

Lidi pohodlnej život nechtěj, chtěj naopak nějaký to dobrodrůžo. Sem asi spadám já.

Moje hodnocení vůbec nebere v potaz Bali jako destinaci na dovolenou. To je věc zcela jiná. Jde mi spíš o zhodnocení pohodlnosti života běžnýho člověka, kterej každej den pracuje.

V hodnocení spousta věcí chybí, neberte to moc vážně. „Relax my friend.“

Po letech můžu říct, že mi místní lidi k srdci nepřirostli a Bali za domov nepovažuju. Mám to tady ovšem rád, to zas jo. Díky tomu, že nemám rád zimu, do teplých krajů lítám přes zimní období jako stěhovavý pták.

PS: Testuju psát „jak mi zobák narost,“ čili nespisovně. Se mi vole zdá, že je to pak takový čtivý. No ne?

Odebírejte novinky o Bali!

Přihlašte se k odběru novinek a nic Vám neunikne. Můžete teď hned:

I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )

Ze seznamu odběratelů se můžete kdykoliv odhlásit.

 
Uloženo dne 7.1.2015. Rubrika Postřehy a zážitky. Komentářů: .

Autorem článku je Bíbr

Bíbr je digitální nomád. Cestuje a pracuje zároveň. Díky práci na počítači může bydlet kdekoliv na zemi, jen když tam mají internet. Dříve patřil mezi lidi trávící polovinu času v kanceláři, dnes zkouší bydlet na různých místech na zemi. Jeho životní heslo je "teď!"

k “Srovnání kvality života na Bali a v Česku. Kde se žije lépe?”

  1. Dne 8.1.2015 at 00:16 Katka responded with... #

    Nojo, je to přece jen rozvojová země. Ale stejně mám tu exotiku ráda.

  2. Dne 9.1.2015 at 08:46 Iva responded with... #

    Jo! Skvele napsany clanek, chvilema jsem byla zpatky. Bali ma svoje kouzlo, ale obcas trva nez ho clovek objevi. Jen ty cerveny hrobecky me prekvapili, nema tady( mysleno na Bali) svastika uplne jiny vyznam?

    • Dne 9.1.2015 at 22:07 Bíbr responded with... #

      Nazdáár Ivo! 🙂 Svastika má na Bali samozřejmě zcela jiný význam. V hinduismu je svastika považována za výjimečně svatý a pozitivní symbol. Ta fotka s komentářem je vtip 🙂
      Mimochodem, už jsem takhle potkal člověka se skutečným nacistickým tričkem a německými nápisy. Byl to indonésan. Myslel si, že má super tričko se svatou svastikou. No, měl fašistické tričko a sám byl hnědej 😀
      Lidi v Indonésii vůbec netuší, že bylo cosi jako druhá světová válka. Oni jenom vědí, že s nima válčili japonci a že to bylo hodně ostrý (japonci byli jedni z nejdrsnějších válečníků, když to bylo nutné padli do posledního muže, doslova). Mimochodem proto se nezachovala krásná historická Jakarta, protože nějaký japonský generál nechtěl opustit město bez boje (když je vyháněli z Indonésie američani) a navzdory příkazům shora (kteří chtěli historickou Jakartu zachovat) neopustil Jakartu bez boje a tak byla zcela zničena.
      Zkuste se v Asii ptát lidí kdo je to Hitler. Já třeba jednou dostal odpověď, že je to zpěvák 😀
      Z baru na Filipínách:
      „Proč jsi řekla tomu němcovi Hitler, víš co to znamená?“
      „Hihi, to nevím, já jenom vím, že to němce vždycky vytočí.“

  3. Dne 9.1.2015 at 14:52 Franta responded with... #

    Moc děkujeme za článek! Velmi nás to s přítelkyní pobavilo! Jsme zrovna v Ubudu a přeme se, jak je to vlastně s tim bintangem(co známená ten nápis pilsner), kvůli němu jsme i narazili na Váš článek.
    Na Bali se nám moc líbí, vycházku jsme dneska zvládli i bez chodníku, už jsme se nějak těm bezmozkům(občas tak říkáme asiatům) přizpůsobili.
    Pro turistu s pdnikavym duchem Bali skvělý, pokud zůstanete na jihu, asi zapláčete, málem jsme to zabalili a frčeli do prdele když jsme viděli tu bílou masu v turistických centrech(kuta, legian, semyniak…)
    Hodně štěstí, mějte se! 🙂

    • Dne 9.1.2015 at 22:14 Bíbr responded with... #

      Jojo, dojmy jsou všelijaké. Nejhorší jsou místa se spoustama turistů. Jednak turisti odeberou atmosféru exotiky a jednak se kolem těch míst vyskytují nepříjemní místní lidi. Takoví veksláci a vůbec zlí lidé.
      Pilsner je přece Plzeň! Pilsner je druh piva, který byl vynalezen v Plzni, ale němcem. Proto si někteří němci myslí, že Pilsner je jejich pivo a naopak někteří česi si myslí, že je to naše pivo.
      Bezmozci, taky pěkný 😀
      Většina lidí jim říká čmoudi.
      Nic ve zlém, oni nám taky říkají všelijak. Prostě jsme každej jinde. Je to něco jako říkat „nojo, právníci apod.“
      Kdo na Bali nebyl, nepochopí.

  4. Dne 9.1.2015 at 16:27 yuiop responded with... #

    Prosim, surne potrebujem recept, ako sa tym bezmozgom prisposobit. Som uplne v koncoch, mam pocit, ze cvicene opice z cirkusu maju viac rozumu.

    • Dne 9.1.2015 at 22:17 Bíbr responded with... #

      Haha. Trpělivost a nerozčiluj se. Rozčilování má na Bali opačný efekt – naopak tím situaci zhoršíš/zasekneš, než aby se začala řešit.
      Pěkně v klídku je potřeba s lidma mluvit, i s těma co ti nesednou. Jeden pokec se sousedem u kafe často vyřeší daleko víc než zoufalý obcházení úřadů a obchodů kvůli nějakýmu problému.
      Já když si vždycky jedu na motorce s větrem ve vlasech a koukám se tak po rýžových polích a na moře, tak je mi to všechno jedno.
      Prostě se musíš odepnout z režimu, že dosáhneš efektivity blížící se Česku. To prostě nejde. Ale je to fér – ostatní jsou na tom stejně.
      Taky si nesmíš na místní vyskakovat. Oni jsou dost hrdí a bílí je někdy dost štvou, hlavně takoví ti co si na ně vyskakujou, jakože jsou to blbci.

      • Dne 9.1.2015 at 22:51 yuiop responded with... #

        Nie som na Bali, som na Jave. Ale na Bali to je rovnake ako tu. Super priroda, hnusne mesta a domy, katastrofalna dopravna situacia, ludia ….. akurat tu nie je tolko tulavych psov a tam zase neexistuje krasna hudobna produkcia 5x denne. Uz som zo zenou vystriedal asi desat domov a vsade boli nejaki hlucni re.ardi. Priklad – po niekolkodnovom hladani najdes dom ( v komplexe ), kde nenajdes svabov, nie su premocene steny a celkovo to nie je hnus, ako vsetko naokolo. Pre istotu sa pytam, ci tam nema niekto psa a ci je tam celkovo pokoj. Samozrejme, odpoved bola maximalny pokoj. Rano ma zobudi stekajuci pes z domu oproti. Este pred tym je.o odvedla vytasi na balkon asi najhlucnejsieho vtaka na svete za 8 juta. Asi chce kazdemu ukazat, ze na to ma. Vtak skrieka nonstop od 4:45 rana. Este k tomu je ten ….. nejaky sudca. Slusna prosba o neskorsi vtaci skrekot vysla naprazdno. Vraj, co ma mat zo zivota, ked nemoze od piatej rana pocuvat vtaka. A takyto ….. je sudcom. Dalsia kapitola su tzv security. Smradi pustaju do komplexu predavacov. Cize kazdy den cca 2 hodiny nepocuvam nic ine len je.nute popevky z reproduktorov v sile cez 100 decibelov. Slusny rozhovor ( asi 3x ) nevyriesil nic. Samozrejme, pani zo security slubili, ze ziadny predavac zivy branou neprejde. Na druhy den zase … baaaasooooo mallaaaaaam, baaaasoooo malaaaaaam. Hladam novy dom, aj ked pridem o 15 juta, lebo tu mam zaplatene za cely rok. Soferovanie medzi tymi …… ( auto ) je dalsia chutovka. Oni su proste neuveritelni.

        • Dne 9.1.2015 at 23:14 Bíbr responded with... #

          No pěknou náladičku máš 😀
          Zkus si příště vzít zkušební měsíc a neplatit hned rok.
          On je taky problém, že místním ten hluk nevadí. Jsou schopní spát v čemkoliv.
          Taky můžeš zkusit ucpávky do uší. To já používám.

          • Dne 9.1.2015 at 23:21 yuiop responded with... #

            Skusobny mesiac je super napad, ak na to majitel pristane. Stuple do usi samozrejme pouzivam, nechal som si zo Slovenska poslat aj sluchatka proti hluku a okno som zrusil sadrokartonom z izolaciou. Ale hlavne ten vtak to dokaze vsetko prerazit. Dnes mi naladu vylepsili pirati na motorkach, jazdiaci v rozpeti od 15 do 30 km/h v strede uzkej cesty niekolko kilometrov. Niektori z nich sa nezabudli usmievat, nechapem comu.

        • Dne 19.1.2015 at 14:27 Dworza responded with... #

          Bydlis na Jave, zvykej si 🙂 Nic jinyho ti nezbyde, pokud se nemas v planu odstehovat do nejaky ctvrti jen pro bule

          • Dne 22.1.2015 at 21:48 yuiop responded with... #

            Keby tu ovsem nejaka taka stvrt bola. A neverim, ze balijci su ini ako ludia z javy. Toto som pocuval od ludi na centralnej jave -na zapadnej jave su ludia uplne odlisni, ako sme my. Na vychodnej jave to iste o jave centralnej, atd. Pravda je taka, ze su vsetci rovnaky, chovanim, vyzorom , soferovanim, rovnake su aj domy, mesity su rovnako hlucne a bordel tiez rovnaky. Je jedno, ci je indonezan moslim, alebo katolik, su rovnaky. Trochu odlisny su iba indonezsky cinania, to je vsak tiez kapitola sama o sebe.

          • Dne 27.1.2015 at 10:25 Dworza responded with... #

            …a protoze jsou odlisni, tak cinany indonezani nemaj v lasce 😀

  5. Dne 14.1.2015 at 01:24 Martin responded with... #

    Ja som bol na bali tyzden a to mi bolo dlho, ked to porovnam z thajskom,ktore vie ponuknut viac. Zhodou okolnosti zajtra idem znova na tyzden, odtial letim na filipiny, ale netusim co tam budem robit cez obdobie dazdov, snad gili, lombok, alebo chodit na party cely tyzden;-)

    • Dne 16.1.2015 at 03:48 Bíbr responded with... #

      Každému vyhovuje něco jiného. Mě se Thajsko nelíbilo. Hlavně ty tuny turistů. Připadal jsem si jak na dovolený v Turecku. Místní už taky ztratili hodně ze svého osobního kouzla.

      Na Bali se dá dělat věcí 🙂 Kup si pláštěnku a období dešťů nemusíš moc řešit. Většinou neprší celý den.

      Týdenní párty taky neni špatnej nápad 😀

      • Dne 16.1.2015 at 09:05 Martin responded with... #

        Sevas, vcera som dosiel poobede a este neprsalo tak super:-) v thajsku to je masovka to ano, hlavne ko samui, phuket a pod. Ale taka ko lanta je stale este dost v poho. Teraz som v kute a uz ma boli hlava stych stankarov, normalne sa mi nechce ist na ulicu:-) mozno pojdem do padang bai na par dni. Inac ak by si bol v kute tak mozeme niekam vybehnut, vcera som mal warm up, dnes to pojdem znova omrknut. Ked tak posli maila;-)

        • Dne 16.1.2015 at 18:08 Bíbr responded with... #

          Kutu nebrat! Pokud jsi si spojil Bali=Kuta, tak je naprosto jasný, že se ti Bali nelíbí. Uteč pryč.
          Padang Bai je fajn, mě se tam líbilo, ale je to tak na 3 dny, pak tam není moc co dělat a místní neumí anglicky, tak ani nepokecáš. Ale můžeš tam být dva-tři dny a pak si zajet na Gili.
          Jinak v Padang Bai doporučuju dát si procházku pěšky do netopýřího chrámu (ale po pláži, né po silnici!). Půjdeš 5km po černym blejskavym písku u moře. Netopýři chrám se mi líbil, koukal jsem na netopýry asi hodinu. Pak zpátky si můžeš vzít bemo (dodávkový autobus).
          Pak jsou v Padang Bai dvě pláže a to je asi tak vše co se tam dá dělat. Dá se jet taky na výlet do Candidasy a tam do té oblasti.
          Jsem úplně jinde, bohužel na pivo nezajdem.

          • Dne 17.1.2015 at 07:01 Martin responded with... #

            Kuta je vrazda, som sa pekne rozbil v noci:-P. Ja by som aj utiekol ale neviem kam. V padang bai som uz bol 3dni v septembri, je to pekne miestecko, ale potom tam nieje co robit ako si pisal. Bol som aj v ubude ale len na skutri. Musim nieco vymysliet, ale ide mi hlava prasknut tak neviem:-P

          • Dne 19.1.2015 at 02:17 Bíbr responded with... #

            Jestli nechceš daleko, mrkni se do Canggu nebo na Bukit. Problém je, že možná pojedeš dopravní zácpou. Pokud tam pojedeš jen na otočku, tak je to otrava.

  6. Dne 14.1.2015 at 16:51 Iva responded with... #

    Selamat malam 😉

    jsem rada, ze jsi tady tu svastiku pekne vysvetlil vsem ctenarum, kteri na Bali nebyli a mohli se citit zmateni, co tam ti Balijci vlastne vyvadeji. Spousta lidi ma tento symbol spojeny pouze s 2.svetovou a netusi, ze je to symbol stesti ,ktery si Hitler vypujcil.
    Co silis clovece? Zkouset je z dejin Evropy, oni maji obcas problem a pletou si Evropu s jednim ze statu USA. Ze je to kontinent, nektere prekvapi, ale nebudme prisni a nesudme lidi, kteri konci skolu ve 12 letech a cely zivot vetsinou nevytahnou z Bali paty. Jejich kuchyne mi tady taaaaak chybi. 🙂

    • Dne 16.1.2015 at 03:55 Bíbr responded with... #

      Selamat malam 🙂 Kamu bahasa bien, haha.

      Hlavně ti určitě chybí ceny kuchyně a služebných 😀

      • Dne 18.1.2015 at 19:23 Iva responded with... #

        Nechybi mi cena ani kuchyne ani pokojska, vzhledem k tomu jak tam uklizi byla nehorazne drahaaa 🙂
        Chybi mi trh s cerstvou zeleninou a hlavne ta pestrost, nastrouhany cerstvy kokos tady nesezenu ani kdybych se na hlavu postavila. 😉

        • Dne 22.1.2015 at 21:57 yuiop responded with... #

          K tej zelenine.. casto som videl zeleninove a aj ryzove policka tesne vedla hrobov. Proste posledny hrob a pol metra dalej zelenina/ryza. Okrem toho, chudobni farmari pouzivaju vselijake chemicke sr.cky na hnojenie, kupovat od nich je asi ruska ruleta. Videl som kravy pasuce sa na smetisku. Musi byt fakt zdrave pit ich mlieko. Istejsie je to PRAVDEPODOBNE vo vacsich obchodnych centrach, tam to snad niekto trochu kontroluje.

          • Dne 21.3.2015 at 21:15 Bíbr responded with... #

            Potraviny napuštěné chemikáliemi mají nejvíc v Americe. Pokud tam chceš jíst zdravě, tak si musíš kupovat jen takové ty farmářské produkty a to je tam zatraceně drahé. Na Bali se dá najít dost restaurací a obchůdků, kde mají přírodní produkty z vlastní produkce a cena je příznivá.

  7. Dne 3.5.2015 at 16:58 Ohgosh responded with... #

    Absolutně nechápu, co tedy děláš tam? Ve tvém výčtu to je jako nějaká negativní reklama na Bali. Proč jsi nezůstal v Česku? Vždyť je jasné, že Bali a Česko je tak rozdílné, že pro pohodlné řitě to nebude nejspíš to pravé ořechové. Je jasné, když jedu na Bali, ne jako zazobanej turistíček, ale normální člověk, který tam chce žít, a integrovat se do běžného života, že musím automaticky počítat s tím, že to tam bude úplně jiné. Lidé tam neřeší čas. Neřeší tam hodně věcí, ne jako ve vyspělých zemích. Celý mi to příjde jako totální hejt a když čtu to vychválování této z*urvené republiky, nevím jestli se smát nebo brečet. A nejvíc s těma potravinama. Není nad streets market, kde to máte vesměs čerstvé a bez žádné gmo a chemikálii, to nikde v západních zemích není, plno chemek, ze kterých je nás organizmus pěkně v prdeli. Takže ten odstaveček o jídle mě fakt nakrknul. Já mám ráda, když si přečtu recenzi s nadhledem. Tohle jde vidět, že Česko je země zaslíbená a Bali je odpad – vše je tam hrozný, odporný, Česko je nejlepší. Opravdu šílím. Asi bys potřeboval se vrátit sem a hned bys pochopil. Asi tě jenom popadl pocit smutku a že ti chybáí rodná země. Ale vždy, v každé krajině jde primárně o lidi – tady stojej na hovno, v Bali neřeší a jsou usměvavý bezstarostní, i když jsou mnohdy chudí jako kostolná myš.

  8. Dne 5.11.2015 at 18:16 Matej responded with... #

    Fašouni tu maj červený hrobečky. To jsou právě ty kulturní rozdíly. ??? BOZE BOL TO VTIP ALEBO VOLADO PO ROKOCH ZIVOTA V HINDUISTICKEJ ZEMI NEDOSIEL NA TO ZE SVATIKA JE HINDUISTICKY SYMBOL? Clanok na 5ku.

  9. Dne 24.6.2018 at 16:55 Mark Stopka responded with... #

    Ano, pravda, v Japonsku (Tokyo) stojí (4 denní) lístek skutečně 300 Kč… 🙂 Zhruba stejně jako v té Praze…

Přidejte svůj komentář

Novinky na e-mail

Zadejte svůj e-mail a budu Vám posílat upozornění na nové články a zajímavosti z Bali určené jen pro odběratele.

Váš e-mail: