Postřehy a zážitky

Cesta za šamany, aneb soumrak čarodějů

Tento článek není z Bali. Je z Peru. Dáváme ho sem, protože na Bali se nějaký ten šaman taky najde. Osobně jsem analytický typ a na kouzla nevěřím. Jenže pokud někdo tvrdí, že na oběžné dráze létá hrneček s Vaší fotkou, jak lze dokázat, že to není pravda? Třeba tam opravdu létá. Ale spíš ne.

Zápisky z cesty do Peru (září 2015) od našeho milého čtenáře Petra Veselého:

Smyslem cesty je pokusit se o stabilizaci parkinsona, nebo vyléčení způsobem poněkud nestandardním a to pomocí léčitelů, kteří působí v oblasti Amazonie.

Lékaři v Čechách neví, jestli jsem optimista, nebo osoba tak trochu vyšinutá a tvrdí, že je to úplný nesmysl. Budoucnost pak ukázala, že jsem vyšinutý pesimista, a doktoři hodnotí něco, o čem nemají ani páru. Když o tom přemýšlím, tak trošku mimo bych mohl být, ale na druhou stranu, když vezmu našeho milovaného pana presidenta, což je evidentně značně vyšinutý individuum ……….a kam až to dotáhl.

Amazonie

Amazonie

Amazonie

Úvodem bych chtěl uvést na pravou míru některé informace o Amazonii, které jsem se dočetl na internetu a z různých jiných zdrojů a které se neshodují s tím, jak jsem to vnímal já. Dá se říct, že se neshoduje větší část, nesporný fakt je pouze to, že Amazonie skutečně existuje, a že se člověk, jak to tak vypadá, rozhodl tento ekosystém zlikvidovat. Ale hodnocení záleží na vnímavosti a přístupu posuzovatele.

Jedním z příkladů je tvrzení, že pro léčbu nemocí je nejlepší  najít kmenového šamana v hloubi džungle. To je sice pravdivé, ale pouze v teoretické rovině. Nejde to totiž uvést do života. Amazonská pánev je dosud a to i přes značné poškození obrovské území, žijící vlastním životem a pro turistu jako já, je neprostupná. Záběry jak se Rambo, nebo jiný hňup prosekává džunglí, jsou možné pouze v kině, případně na TV Nova.

Možná by mohla být úspěšná jednotka cizinecké legie, případně svazáci ze Stalingradu na školním výletě.

Ještě jako poslední možnost, která mě napadá, by byl fyzicky zdatný pracovník Mountfieldu s posledním modelem křovinořezu. Takže běžný turista hledající  kmenového  šamana, je bez šancí.

Pokud by se ale v důsledku špatného vyhodnocení situace rozhodnul , že se nějak propasíruje a najde ho, musel by čelit “plyšákům“ jako puma, jaguár, grande anakonda, tarantulím, hadům a podobným zvířátkům, který by ho vyděsili k smrti tak, že by ho šlehlo. Pokud by nešlehlo a tohle všechno přežil a dostal se až k indiánským kmenům, které ještě v izolaci v Amazonii žijí, tak by následovala  další disciplína a to, vyhýbání se šípům. Já myslím, že tuto disciplínu by asi nezvládnul a asi by ho na první pokus anulovali šípem namočeným v jedu z žáby. Nemají totiž zájem o kontakt.

V nedlouhé době před tím, než jsme zde byli, napadli jakousi vesnici, vyloupili ji a stáhli se zpět do pralesa. To jsme slyšeli od Aleka (Alek je správce jednoho campu na Rio  Madre který vlastní Slovenka), sami jsme to neviděli.

Vzpomněl jsem si, jak asi před rokem než jsme se vydali do Amazonie, byla na internetu fotka, která ukazovala indiány, kteří ještě žijí zcela odloučeni od civilizace. Bylo tam, že se jedná o prales u hranice Brazílie a  Peru. My jsme byli 140km od Brazílie a 40 km od Bolívie.  Koupil jsem jeden suvenýr, luk se šípem, který prodávají Indiáni žijící na řece Rio Madre de Dios. To jsou Indiáni, který jsou zmatený a nevědí co dál a tak žijí v pralese u vody, ale jakmile zmerčí loďku, převléknou se z triček a šortek do tradičního oblečení a prodávají suvenýry. Přitom se holedbají, jak jsou nezávislí a nic nepotřebují.

Náčelník si honí triko, jaký je jura a chce se hádat, že je starší než já. Říkám, že mně je 70, to asi nerozdejchal, tak řekne, že jemu je 73. Vzhledem k tomu, že nemá občanku, tak nelze ověřit, jestli nekecá. A že má sedm, nebo kolik žen a dával na obdiv své černé vlasy. Ale pak Manuel říkal, že si je barví. (Manuel je starý šaman, který už je moc starý, je sice hodný, ale ztrácí už svoje schopnosti.)

Zpět k šípu: Byl jsem překvapený, jak to krásně lítá a jak je přesný a vyvážený… Je udělaný i prakticky, protože hroty, které se používají, rostou na palmě a jsou ze šípu vyjímatelné. Dá se namočit jeden konec do jedu a zasadit jednoduše do šípu tak, aby se člověk náhodou neškrábnul a v případě, že ho potřebuje, se jen otočí a už to sviští po kluzišti. Stačí příslušný cíl jenom škrábnout a během chvíle zasažený objekt umírá na otravu nervově paralyzujícím jedem. Takže tady to, také není ono.

Zbývá obrátit se na šamany, kteří se nalézají na okrajích pralesa v centrech jako Iquitos, Puerto Maldonado, nebo  Pucallpa.

Teď ale nastává zásadní problém a to je kvalita těchto pánů. Globalizace zničila ve světě hrozně moc věcí a většinou je tento proces nevratný. Tady se léčitelé přeorientovali na pracovníky v turismu a postupně ztrácí své mimořádné schopnosti. Najít kvalitního léčitele je tedy zásadní a dost těžký úkol. Já bych řekl, že nám se to nepovedlo. V podstatě je to nemožný, pokud nejsem v Peru dostatečně dlouho. K tomu je ještě potřeba mluvit španělsky a nejlépe se s šamanem skamarádit.

Docela důležité je, být celou seanci v meditativním stavu. Nemusí to být hluboká meditace, stačí, když nelétají myšlenky. Protože pokud mě třeba na chvíli napadne, že šaman je debil, tak je to v háji zeleným.  On to zaznamená. Vidí do mě jak do hubený kozy. Než jsme jeli, tak jsme věděli, že v Peru šamani existují, a že bude těžké najít dobrého, ale realita předčila vše co bylo očekáváno. Že jsou tvrdě zaměřeni jen na peníze, mě trochu zaskočilo.

V současnosti se bere za jedno sezení 100 Sole, což je 700 Kč a nevím, jestli mě léčí, nebo jenom umožnuje mimosmyslové vize, které mě dovedou za hranici smyslového vnímání, umožní mi nějaký spirituální zážitek a šmitec. Do léčení se už třeba vůbec nepouští, ale já to nepoznám. „Echt“  léčitel se jmenuje „curandéros„ a pokud ho osobně neznám, tak jej nerozeznám od ayahuascera. Protože to nikdo nemá napsaný na čele, trvá dlouho, než se někdo použitelný najde a stále nemám jistotu, že je to ten pravý. Hledání je o to obtížnější, že se mezi sebou pomlouvají a vůbec jsou mezi nimi nedobré vztahy.

Aby to nebylo tak jednoduchý, tak tady působí velký počet šamanů, kteří ovládající a používají černou magii. Jsou aktivní a  nebezpeční. Prý za 700 Sole umí na dálku zabít – vysát energii. Třeba manželku? Když jsme se ptali, jak je možné, že se vyskytují v takovém množství, tak nám vysvětlili, že škodit je jednodušší než léčit. Nová generace pozitivních už  nevyrůstá, nechce to už dělat. Tak jako všude se stěhují do měst a nebaví je trávit třeba 2 roky nebo 4 roky sami v pralese, aby získali schopnost domlouvat se s rostlinami. Mimo to, to nemůže dělat každý, jen někdo má schopnosti, které jej předurčují být léčitelem.

Šamanismus jakožto hlavní téma a důvod, proč jsem se vydal tak daleko, pro mne skončil zklamáním. Tedy konečný efekt. Pokud přeložíme slovo šaman, tak to znamená léčitel. Léčitelů ale ubývá. Nastupují ayahuaskéros a toho může  dělat skoro každý druhý Indián.

Tak to je tak zhruba na úvod, jak říkal starej Šlapánek, když po 6 pivě  a 6 panáku spadnul ze židle. A to byl jenom pod vlivem kořalky.

Z Limy k šamanovi

Dorazili jsme do hotelu v Limě, který jsme měli objednaný, někdy ve 2 v noci. Druhý den jsme si prohlídli reprezentační čtvrť Miraflores, kde jsme bydleli a historické centrum. Ostatní části Limy jsme z bezpečnostních důvodů vynechali, je tam údajně vysoká kriminalita.

Večer dorazil Petr, pozdě večer batohy a následující ráno jsme v 6 ráno odlétali do Puerto Maldonádo. Mezipřistání v Cuzcu, nádherný pohled na zasněžené Andy. Přistání v PM. Tady na nás čeká Lubica, Slovenka žijící a vdaná v Peru, šaman Manuel a správce jejího resortu Alek, tam jsme měli domluvený druhý pobyt. První ubytování bylo z Puerto Maldonado asi dvě hodiny člunem proti proudu řeky Tambapota v džungli.

Šamandíra byl takovej skřet a neměl jsem z něj dobrý pocit, celý druhý den jsem prospal. Petr ho obhajoval, ale mně se nelíbil. Prohlásil, že PD léčí tak 2 až 3 měsíce. Na tom se většina léčitelů shoduje. Při jejich amerických cenách bych si na to musel vzít půjčku. Za 3 noci jsme platili 860 USD. Za  60 dní je to 15 200  USD, x 24 a jsem v tom za 364 000 Kč výsledek nejistý.

Nevím, jestli sem někdo za ty peníze bude jezdit. Mimo zdomácněného pekari, které se schovává pod schody, takže není vidět a pak turistům čumákem ožužlává nohy, tady žádná velká zábava není. Prase nám večer vlítlo do baráku a předvádělo tam nějaký taneční kreace. Ale na tvrdý podlaze mu vždycky ujela kopýtka, neubrzdilo to a smykem řachnulo do dveří, do všeho, podle toho, kde mu ujela kopýtka. Ale asi v tom našlo zalíbení, protože jsme ho nemohli dostat ven.

Měli jsme tady objednané 3 noci, takže se nemohly ukázat kvality šamana Maňuka.

Šaman Manuel

Vracíme se po řece zpátky do Puerto Maldonado a odtud dolů po větší řece Madre de Dios, asi za hodinu a půl jsme v druhém resortu, který máme objednaný, je taky v džungli na břehu řeky. Šaman se jmenuje Manuel, toho jsme již znali z prvního příjezdu do PM.

Prohlásil, že původ mého onemocnění je někde u předků, že mě někdo proklel, ale on mě vyléčí.  Po tomto prohlášení ztratil mojí důvěru. Na takový kraviny jsem už příliš starý. Připadlo mně to jako nesmysl.

Šamanská seance

haluz-obrazek

Při vlastní seanci nekomunikuje telepaticky, nemám vize, plive mě po hlavě a čoudí mně nějakej hroznej tabák pod nos. Protože v místnosti je úplná tma, tak nevím, kdy na mě vychrlí gejzír smradlavýho dýmu. Ale plive mně na hlavu vlastně furt a vydává zvuky jako Sovák v nějakým televizním Silvestra, když imitoval sluku..

Čtyři hodiny prozpěvuje nějaký bojový písně, ale nejsou to žádné budovatelské odrhovačky, ale tzv. Íkaros, zpěvy, které jsou nedílnou součástí rituálu. Pak vzývá zdroj moudrosti a vědění liánu jménem Ayahuasca o to, aby nás přijmula a poradila mu co se mnou. Tituluje jí pane doktore. Žádá, aby se podívala na jeho přítele, což jsem já, a poradila mu, co má naordinovat. Ale žádná reakce zřejmě nepřichází, protože ještě jednou naléhavě žádá následujícím stylem. Tak do práce, je potřeba začít pracovat. Radí se i s ostatními stromy, ale nedávám mu dost času a přecházím k třetímu šamanovi, který bydlí na druhé straně řeky.

Začínám si uvědomovat, že skončím neúspěchem – je už 10. 9. a je jasný, že na to, abych našel toho správného, mně chybí čas. Mnohem více času a kontakty na ty, kteří by mě navedli na toho správného.

12.09. Měním názor na počasí, které bylo až do teď excelentní. Současně je vlhkost 100%, teplotu odhaduji na 40 ve stínu. Všechno je vlhký až mokrý, na noc musíme dát oblečení do igeliťáků, aby se dalo ráno obléknout. Pak se vedro v noci změní na tropický liják. Je to, jako když otevřou na plno stavidla na Slapech. Leje celou noc a celý den.. Teplota klesá, pocitově odhaduji na 15 Celsia, vlhkost zůstává. Nejsou tady okna a tak nám prší do postele. Ale je to jedno, postel je stejně mokrá. Spíme v bundách, kalhotách a čepici.

Včera proběhla jedna z ceremonií pod vedením mladého a agresivního šamana. Rostliny vyzývá k spolupráci také, ale je spíše autoritativní. Během 60 min. jsem byl vtažen do kosmu, byl jsem jeho součástí, prostě jsem se v něm rozplynul. Sebe jsem už nevnímal, byl jsem vším a ničím. Zůstal pouze vjem absolutní sounáležitosti s vesmírem. Nechtělo se mi vracet se zpátky, ale šaman  mě vrazil zpátky a na nic se neptal.

Řešíme co dál. Domluvili jsme s ním další sezení, ale není kvalitní ayahuasca. Dostává peníze a druhý den se vydává sehnat kvalitní Áju. Ve středu jsem omylem vypil polovinu láhve áji, která byla připravena na 3 měsíce a seklo to se mnou. Motal jsem se ještě druhý den v poledne. Vlastně se motám ještě teď.

Pondělí 14. 9. Jedeme do města nakupit zásoby jídla, zkouknout internet, vyměnit peníze a koupit letenky do Cuzca. Nemá cenu setrvávat další čas v resortu. Sehnat a vyzkoušet dalšího šamana se už jeví jako časově nereálné, tak mrkneme na Cuzco a na Machu Pichu.

Ve čtvrtek, tedy dnes, je ještě jedno sezení, šaman přiznává, že léčba by měla trvat delší dobu, asi tak 3 měsíce a tak ráno přitáhne pytel klacků (4 kg) áji a čakrunu a má představu, že si to vezmu domů a uvařím to doma. Už vidím americký celníky, jak podlehnou panice, co že mám v tom pytli (zakázanou áju) a preventivně mě v zájmu svobody a demokracie ostatních občanů odstraní.

Tak šaman, už druhý den při dietě, začal vařit na cestu do Čech. Venku vedro jak na Sahaře a on vaří skoro celý den, Petr mu pomáhá, šaman opakuje pořád, že musím věřit. Mně v souvislosti s tím, jak probíhá léčba, napadá otázka, proč by vlastně nemohl existovat Ježíšek.

Napadají mě myšlenky typu “Vrátil jsem se v čase do dob alchymistů a čarodějů“. Léčení, který se skládá z kouření smradlavých doutníků, plivání mě na hlavu, k vyzývání stromů k pomoci, mně přijde obzvlášť podivný, když je sice oslovuje pane doktore, ale pak zase řekne. Tak co je? Jde se pracovat. Prostě chudáka liánu sprdne. Vydávání podezřelých zvuků, foukání toho smradlavýho  lapacha pod triko a různých podobných aktivit evokuje pouze myšlenky typu, že jestli mě tohle pomůže, tak musím přijmout i to, že děti nosí čáp. Nevím, jak se s tím popasuju.

Záhadná poslední seance

Poslední seance je pro mě do dneška nejasná. Nevím co se vlastně stalo, hledám vysvětlení a souvislosti. Musí se zkontaktovat Hill, aby to celý vysvětlil. Co se stalo? Ke konci seance mě najela do obrazu hlava kozla. Ale ten tam nepatřil. Říkám mu: Vypadni debile. On se na to rozdvojil na dvě hlavy. Já mu říkám: S tebou já se bavit nebudu a on se zasunul někam dolů. V tom momentě si začínám uvědomovat, že se děje něco divného.

Byl jsem úplně vyčerpaný, chtěl jsem jenom spát. Ale místo ukončení seance Hill pokračuje. Cítím, jak mě to vysává a škodí. Prosím Vlastu, aby mě odvedla, zvedne se a jde ke mně, ale Hill ji vrátí, že to mně stejně nepomůže, nemůžu se pohnout a šaman ještě zpívá píseň, která mě ničí způsobem, který se nedá specifikovat. Je to, jako když mě napojí na vysavač energie, zoufalství a beznaděje.

Hlava kozla je, jak známo, symbolem věcí okultních a satanismu. Šaman je napojen na mě a vidí všechno, kolem mě, takže je možný, že se cítil ohrožený a přešel do protiútoku. V každém případě jsem byl a ještě jsem úplně na nule.

Aby se to trochu objasnilo, tak druhý den po příjezdu domů, se mně ve snu objevila hlava kozla znova, ale měla podobu mého nevlastního bratra. Neviděl jsem ho 30 let a najednou je tady – kozel. Tady se nabízí určité vysvětlení. Moje tety provozovaly spiritistické seance a brácha byl médium, přes které se kontaktovaly se záhrobím. Možná tady ještě existuje nějaké propojení, nebo kýho kozla. Čert ví, co vlastně ty moje tety prováděly.

S náboženstvím není něco v pořádku

Loučíme se s Alekem, ještě nás veze do PM odkud letíme do Cuzca. Cuzco je docela vysoko, 3 400 m nad mořem a už se tady hůře dýchá.

Je tady zima a město působí depresivně. Barokní kostely působí těžce a pochmurně. Stojíme na nejvyšším místě ve městě, kde stojí křesťanský kostel San Cristobaldo. Kostel stojí na místě, kde bylo povražděno 700 nebo 7000 Inků. Už jsem to zapomněl. Ale podstata je stejná.

Moc tomu náboženství nerozumím. Něco s ním není v pořádku.

Tak Španělé ve jménu Krista v Peru povraždili a rozkradli  co uviděli.  Inkové – děti slunce, jak se sami nazývali, přijmuli pod tlakem toto náboženství a mě tady nyní průvodce – evidentně potomek Inků –  v tomto kostele vykládá o křesťanství a lásce. Zastupuje církev, která prostřednictvím žoldáků povraždila jeho předky, ví, kde jsou Čechy, a zpívá nám Smetanovu Mou vlast. Zvláštní kombinace, zvláštní pocit.

Umí šamani léčit?

Na konec je třeba říci – jsem o tom přesvědčený –  že šamani mají schopnosti léčit. Myslím si  že někteří dovedou vyléčit vše. Mají velkou výhodu v  pomoci rostlin a tím, že s nimi umějí navázat kontakt. Také  schopnost uvést se do stavů, které umožnují mimosmyslové vnímání je  značnou  výhodou, co se týká diagnostiky a potažmo i léčby.

U mě se efekt nedostavil z několika důvodů. Nebyl čas pro požadovanou délku léčby, já jsem nebyl připraven na to, abych byl v meditativním stavu během obřadu. Neeliminoval jsem myšlenky, které normálně naskakují. Teď si uvědomuju, že si to beru jako mojí nepřipravenost, ale pokud na mě šaman ve tmě prskne něco na hlavu, tak se v meditativním stavu stejně neudržím. Protože šaman do mě vidí jak do hubený kozy, ví, co si myslím, tak to neprospívá vzájemné důvěře, když uvidí, že si např. myslím, ať jde s tím smradlavým čvaňhákem do háje a přestane po mě prskat.

Výhodu má Vlasta, protože má jenom pozitivní myšlenky, takže se jí nic takového nemůže stát. Pak, ač se to zdá nepravděpodobný, liána se pravděpodobně nějakým způsobem účastní obřadu. Může vyjádřit souhlas, sympatie, nebo tak něco ve vztahu k osobě, která se jí chystá užít.

U Vlasty se dle výkladu šamana objevil souhlas a něco jako sympatie. U mně ne. Takže Vlasta dosáhla požadovaného výsledku jednoduše a se vším všudy. Liáně se přisuzují vlastnosti jako živému tvoru, je opředena různými záhadami a léčitelé k ní přistupují s velikou úctou. Oslovují jí „pane doktore“. Její chemické složení je známé, tedy i předpokládaný léčebný efekt, ale je tam něco, co působí ve spirituální a mimosmyslové rovině, co lze těžko pochopit, ale s určitostí existuje.

Vyhodnocení šamanské léčby

K dnešnímu dni mohu konstatovat, že se mě nepodařilo zjistit už vůbec nic. Hill prohlásil, že nic se nestalo, že moje víra byla slabá, nedůvěra silná, a podobný kecy.

Včera jsem byl navštívit čarodějnici Lindu Dragonare , aby mě vysvětlila symboliku kozla, ale mimo zjištění, že Linda je všechno jenom ne normální občan České Republiky jsem se nedozvěděl vůbec nic. Symbol kozla jakožto symbol satanismu vyloučila.

Závěrem mohu konstatovat, že šamanismus může být  pro návštěvníka docela nebezpečný. Mě se parkáč po „léčbě“ zhoršil, a nevím proč. Prsty v tom má zřejmě Hill, asi  se urazil když si mně „přečetl“. Telepatickou zkušenost jsem zažil poprvé. On ke mně mluví Španělsky, já neumím ani slovíčko, a přesto  mu rozumím. Zajímavý.

S čarodějnickým pozdravem, kozlové všech zemí spojte se

Veselý Petr

Mě to celé připomíná halucinogenní zážitky na houbách, o čemž jsem psal v článku o ostrovech Gili, odkud se létá ke hvězdám.

Odebírejte novinky o Bali!

Přihlašte se k odběru novinek a nic Vám neunikne. Můžete teď hned:

Ze seznamu odběratelů se můžete kdykoliv odhlásit.

Štítky: ,

 
Uloženo dne 13.7.2016. Rubrika Postřehy a zážitky. Komentářů: 2.

Autorem článku je Petr Veselý

Petrovi je 67 let a na Bali byl dvakrát. Jednou v roce 2006 a podruhé v roce 2013. Uvažuje, že se na Bali usídlí na delší dobu.

2 komentáře k “Cesta za šamany, aneb soumrak čarodějů”

  1. Dne 21.7.2016 at 22:13 Ján Cibík responded with... #

    Zdravím pána autora tohto článku, resp. osoby, ktorá bola v Amazonii. Z hľadiska Park. sa vám zhrošila diagnóza preto, pretože Ayahuasca pôsobí na dopamínové receptory a celkovo unaví – vysaje dopamín z vášho tela. Pod 20% dopamínu v tele sa začína prejavovať Parkinson. Krátkodobo, či na pár týždńov sa vám diagnóza vďaka tomu zhrošila, čo je absolútne možné, pretože chémia nepustí. Skúsim vám poradiť, skúste si kúpiť na stránke supermanherbs.com (Sú z USA California) bylinu Bacopa Monieri, ideálne ešte Cognitive enchancement package. Podobnú skúsenosť s Aya a celkovo so šamanmi mal aj kamarát z Bratislavy…..je to už business bohužiaľ a oje* na ľudí! Skúste tie byliny, pomôžu obsahujú dopamín a ešte k tomu vstrebateľný! 🙂

    Držím palce, s pozdravom 🙂

    Ján

    • Dne 22.7.2016 at 16:14 Veselý Petr responded with... #

      Dobrý den pane Cibík,

      děkuji za Váš komentář a radu. Bakopu monnieri jsem užíval asi jeden rok,ale s nevalným úspěchem. Je to mozkový nutrient který má určitě pozitivní vliv na činnost mozku,ale Parkáče nemůže zásadně ovlivnit, respektive léčit. Může do určité míry eliminovat po nějakou dobu symptomy které Parkinsonovu chorobu doprovází.Není mi známo,že by tato byliny obsahovala dopamin. Je používána hlavně v Ajutvedické medicíně,Já jsem se sní poprvé setkal v Indické Kérale kde jsem také narazil na bylinu Mucuna pruriens. Tato bylina respektive prášek z ní skutečněně obsahuje přírodní Levodopu ,která se pak mění na dopamin.Já Mucunu užívám v 99% koncentraci ,místo syntetické formy která po určité době má tak velké vedlejší negativní dopady na organismus,že to převyšuje pozitivní přínos.Testy keré byly udlány jsou jednoznačně pro přírodní formu. Ale jako vždy vítězí peníze.Krabička mucuny v 25ˇ% koncentraci stojí v Indii na naše peníze cca 45 Kč a adekvátní množství syntetické L-dopy u nás stojí cca 300 Kč.
      V každém případě děkuji za dobře míněnou radu,a ještě jednou děkuji.

      Veselý Petr

Přidejte svůj komentář

Novinky na e-mail

Zadejte svůj e-mail a budu Vám posílat upozornění na nové články a zajímavosti z Bali určené jen pro odběratele.

Váš e-mail: